۹ تیر ۱۳۹۳، ۹:۱۶

گزارش مهر؛

برنامه‌های دستگاه قضا برای اجرای اولویتهای رهبری/ اجرای سریع احکام در دستور کار قوه قضائیه

برنامه‌های دستگاه قضا برای اجرای اولویتهای رهبری/ اجرای سریع احکام در دستور کار قوه قضائیه

مقام معظم رهبری در دیدار با مسوولان عالی قضایی 6 اولویت را برای دستگاه قضا تعیین کرد. ساز و کار ویژه و روشن برای اجرای سیاستها، نظارت بر عملکردها اعم از عملکرد قضات و عملکرد مدیران، لزوم عدم تأخیر در اجرای احکام، کادرسازی و جانشین پروری،پیشگیری از جرم و افزایش همکاری های سه قوه اولویتهای تعیینی از سوی رهبری بود که رئیس دستگاه قضا و معاون اول به تشریح برنامه های قوه قضائیه برای اجرای این اولویت ها پرداختند.

به گزارش خبرنگار مهر، در نخستین روز هفته قوه قضائیه مسوولان عالی دستگاه قضا، با مقام معظم رهبری دیدار کردند. رهبر انقلاب اسلامی ضمن تشکر و قدردانی از تلاش های رئیس قوه قضائیه و مسئولان عالی این قوه در 5 سال گذشته، شش اولویت اصلی را برای دوره جدید بیان کردند. «ساز و کار ویژه و روشن برای اجرای سیاستها» اولین اولویتی بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند و گفتند: باید ساز و کار ویژه و روشنی برای نظارت و اجرای سیاست های مربوط به قوه قضائیه و تبدیل این سیاست ها به برنامه و عملیاتی شدن همه آنها، تدارک دیده شود.

حضرت آیت الله خامنه ای دومین اولویت اصلی دستگاه قضائی را «نظارت بر عملکردها اعم از عملکرد قضات و عملکرد مدیران» برشمردند و خاطر نشان کردند: این نظارت ها باید بگونه ای جدی و گسترده باشند که اشکالات و شکایات از برخی عملکردها، به پایین ترین سطح ممکن برسد.ایشان به موضوع «لزوم عدم تأخیر در اجرای احکام» بعنوان سومین اولویت اشاره کردند و افزودند: برخی تأخیرهای طولانی در اجرای احکام، معلول برخی نقیصه ها است که باید شناسایی و برطرف شوند.رهبر انقلاب در خصوص اطاله دادرسی یک نکته را متذکر شدند و گفتند: کاهش آمار میانگین اطاله دادرسی، خوب است اما باید توجه شود که چه تعداد پرونده در محدوده مدت زمان حداکثریِ این آمار میانگین، بررسی می شوند که اگر این آمار بالا باشد، باید کاهش یابد.

«کادرسازی و جانشین پروری»، اولویت چهارمی بود که حضرت آیت الله خامنه ای به آن اشاره کردند و در خصوص «پیشگیری از جرم» به عنوان اولویت پنجم افزودند: پیشگیری از جرم یک موضوع فرا قوه ای است، بنابراین قوه قضائیه برای پیشگیری از جرم باید ارتباط خود را با دستگاههای مرتبط با این موضوع، مستحکم و نقاط اشتراک با آنها را تقویت کند. ششمین و آخرین اولویتی که رهبر انقلاب اسلامی بیان کردند، «افزایش همکاری های سه قوه» بود.

پس از تعیین شش اولیت مقام معظم رهبری رئیس قوه قضائیه و مسوولان عالی قضایی با تشکر از رهنمودهای مقام معظم رهبری به تشریح برنامه های قوه قضائیه در خصوص این اولویت ها پرداختند.

اولویت های مقام معظم رهبری

برنامه های قوه قضائیه

ساز و کار ویژه و روشن برای اجرای سیاستها :

رئیس قوه قضائیه: 19 راهبرد در 5 فصل برای برنامه قوه قضائیه در 5 سال تنظیم شده و اقدامات اجرایی ترسیم شده و دستگاه های اصلی و فرعی برای اقدام مناسب مشخص شده اند. معاونت راهبردی فعالیت های خوبی در مقام عمل داشته، نظارت های استانی خوبی داشته و 5 استان را برای اجرای برنامه ها تحت نظر قرار دادند.

معاون اول قوه قضائیه: تلاش قوه قضاییه در این دوره بر برنامه محوری است. این برنامه ها به حوزه های قضایی، نظام نظارت و پیشگیری از وقوع جرم، نظام اداری و نظام اجرایی و عمومی قوه قضاییه تقسیم می شود. برای هر کدام از این نظام ها راهبرد تعیین شده است.

نظارت بر عملکردها اعم از عملکرد قضات و عملکرد مدیران:

رئیس قوه قضائیه:  بنده در جلساتی که شرکت می‌کنم مردم می‌پرسند در بحث نظارت چه اقداماتی را انجام می‌دهید و گاه این توقع را مطرح می‌کنند که بازرسان پنهانی برای بررسی اوضاع داشته باشیم اما باید بگویم نظارت قوه قضائیه بسیار بیشتر از این توقعاتی است که اعلام می‌شود.در دستگاه قضا نظارتها از چند جهت صورت می‌گیرد نخست دادسرای انتظامی قضات را که نظارتها را به صورت مستمر، موردی و ویژه انجام می‌دهد و اخیراً نظارت پنهان را اعمال می‌کنند.نظارتی را نیز بر حسب اصل 161 قانون اساسی اعمال می‌کنیم که مربوط به دیوان عالی است. در حقیقت نظارت خاصی را ابداع کرده‌ایم که دیوان عالی بر محاکم نظارت می کنند و گروهی از دیوان عالی طی سفرهایی به استانها به صورت انتخابی پرونده‌ها را بررسی و کاستی‌ها را تذکر و گزارش می‌دهند.با استفاده از فناوری نوین در معاونت نظارت دیوان عالی این امکان فراهم شده که به صورت برخط آراء صادره در شعب مختلف مورد رسیدگی قرار بگیرد.نظارت دیگر از سوی حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه است که معمولاً به صورت پنهان انجام می‌شود و موارد فساد احتمالی را کشف و گزارش می‌کنند. این گزارش‌ها به این دلیل است که گمان نشود در برخورد با فساد در دستگاه قضا بی‌تفاوت هستیم. نظارت از سوی سازمان بازرسی و دیوان عدالت اداری 2 بازرسی دیگری است که معطوف به بیرون از دستگاه قضا است و تلاش می‌‌شود تا از حیف و میل بیت‌المال جلوگیری شود.

معاون اول قوه قضائیه : ما در قوه قضاییه یک نظارت بر آرا داریم ،یک نظارت بر موضوعات مختلف داریم و حفاظت اطلاعات هم بر اشخاص نظارت می‌کند.از نظر ما یک مورد کجی هم در دستگاه قضایی کشور قابل قبول نیست و متاسفانه برخی در گوشه و کنار البته به صورت خیلی کوچک اقدام به انجام برخی تخلفات می‌کنند.ما به لحاظ قانون و تأکیدات رهبری برنامه ریزی می‌کنیم تا موارد اندک تخلفی هم که گفته می‌شود و رخ می‌دهد از بین برود و دیگر شاهد آن نباشیم.

لزوم عدم تأخیر در اجرای احکام:

رئیس قوه قضائیه: امنیت اجتماعی مسئله مهمی بوده و حساسیت زیادی در خصوص آن داریم بنابراین تأکید مهمی در برخورد باجرایمی مانند سرقت‌های مسلحانه، متعرضان به نوامیس، قاچاقچیان و فروشندگان موادمخدر که امنیت اجتماعی را سلب می‌کنند، داریم. اگر فردی مرتکب سرقت مسلحانه شد و امنیت مردم را از بین برد بعد از 5 سال اگر بخواهیم پرونده وی را رسیدگی و حکم صادر کنیم این موضوع اثر ندارد. همچنین از سرعت و قاطعیت دستگاه قضا در برخورد با این موضوعات دفاع می‌کنم و اگر کوتاهی صورت گرفته عذرخواهی می‌کنم.

معاون اول قوه قضائیه: اگر حکمی صادر شود اما به سرعت اجرا نشود بازدارندگی و تأثیر خود را از دست می‌دهد.

کادرسازی و جانشین پروری:

معاون اول قوه قضائیه: بحث کادر سازی و جانشین پروری موضوع مهمی است و در دستگاه قضایی کشور یک سلسله مراتبی وجود دارد و یک مراحلی وجود دارد از پایه و گروه برای قضات که این ترفیعات با گذشت زمان و مراحلی که گذرانده می‌شود محقق می‌شود.ما به قضاتی نیازمندیم که مدیریت را هم بدانند و بتوانند در کنار قضاوت مدیران خوبی نیز باشند و باید برای این امر نیز برنامه‌ریزی کرده و به مرحله اجرا برسانیم.

پیشگیری از جرم

رئیس قوه قضائیه: یکی از اقدامات ما بحث تشکیل معاونت پیشگیری از جرم بود. پیشگیری از جرم یعنی کاری کنیم که علل ایجاد جرم از بین برود که تنها وظیفه دستگاه قضایی نیست. آموزش های لازم کارهای پیشگیرانه است. مقوله پیشگیری از جرم که یک مقوله فرا قوه ای است اهمیت زیادی دارد اما دایره پیشگیری از جرم مشخص نشده و میزان وظیفه دستگاه قضایی مشخص نیست.باید بستر و زمینه های وقوع جرم را از بین ببریم. لایحه خوبی در این زمینه تهیه شد که در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.تصویب این لایحه زمان زیادی را برد.

معاون اول قوه قضائیه: ما باید موضوع پیشگیری از وقوع جرم را به صورت عام ببینیم یعنی کل دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی باید با نگاه پیشگیری از وقوع جرم عمل کنند.رهبری معظم انقلاب به موضوع پیشگیری از وقوع جرم توجه ویژه دارند و ما هم تلاش می‌کنیم تا با یک نگاه فراقوه‌ای بتوانیم در قالب یک لایحه موضوعات مرتبط با پیشگیری از وقوع جرم را سامان ببخشیم.

افزایش همکاری های سه قوه

رئیس قوه قضائیه: تعامل با قوه مجریه و مجلس تعامل خوبی است و هر دو قوه به کمک قوه قضائیه آمده اند البته در دولت قبل چالش هایی داشته ایم.من معتقدم باید به رئیس جمهور کمک کنیم بیشترین بار کشور بر عهده قوه مجریه است و همه باید توقعات را متناسب با امکانات تنظیم کنند و ما هم حمایت می‌کنیم.اتحاد بین قوا و مسئولین عالی کشور در کاهش دلواپسی مردم موثر است و نباید نگرانی ها از عدم تعامل میان قوا امنیت و آرامش مردم و پیشرفت کشور را مخدوش می کند.

دوره دوم ریاست آیت الله لاریجانی در قوه قضاییه در حالی بزودی آغاز می شود که اجرای اولویت های اعلامی از سوی رهبری باعث افزایش اعتماد مردم به دستگاه قضا می شود.

کد خبر 2321538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha